gettingittogether.blogg.se

Denna bloggen kommer att handla om att få flera delar av livet att falla på plats. Det kommer bland annat att handla om gå ner i vikt, IVF, inredning, köpa hus samt relationer. Om att få ihop mitt liv som jag vill ha det helt enkelt.

Är det viktigt att vara genetisk förälder?

IVF Embryodonation, Gener, IVF, Äggdonation Permalink1
Hej på er. Jag har en fråga till er. Jag har funderat ett tag på detta. Jag och min fru bestämde oss för att försöka med mig igen efter att vi fick en son genom att hon genomgick en ivf. Jag har haft 5 missfall och genomgått tre ivf:er och mååånga inseminationer. När jag hade läkarsamtalet med dem i Danmark på vår klinik så säger de att de tror att jag har goda chanser att få barn. De ville bara att jag skulle gå ner till bmi 25. 
 
Men i slutet på samtalet säger läkaren att det nyss blivit lagligt med dubbeldonerade celler i Danmark. Det betyder att både ägg och spermier kan doneras.  Så jag kan få äggdonation om jag vill. MEN! Här kommer det som ställde till det för mig. Vi har tre embryon i frysen från min frus ivf. Kanske kunde de doneras till mig trodde dem. Jaha. Så helt plötsligt finns det alternativ om jag misslyckas med mina ivf:er framöver. Mina tankar är om jag skulle använda de embryon som finns med en gång.  Det betyder mindre pengar, mindre invasivt för min kropp och tidseffektivt. Men då ger jag ju upp mina gener. Jag kommer inte,om jag blir gravid med de embryona, att bli genetisk förälder. Är jag redo för Det? Är det viktigt? Min son är ju inte min genetiska unge men ändå 100% min. Jag tror att det är viktigt för mig att försöka att bli genetisk förälder, men jag vet inte varför. 
 
Här är min fråga: är det viktigt att vara genetisk förälder ? Varför i så fall? Eller om inte, varför känns det viktigt att i alla fall försöka få en mini-me? Vad tror ni...? 
 
 
#1 - - En mamma:

Totalt oviktigt. Vi har gjort äggdonation med donerade ägg och spermier. Vi har fått 3 barn (helsyskon) och efter första barnet var vi rädda att bli med barn naturligt eftersom det barn vi fått var det allt vi drömt om och vi ville ha fler men inte mini-oss utan mini-syskon till barnet. Jag tror att man funderar och oroar sig mycket över det innan, när barnet väl är där känns det bara rätt. Kan inte tänka mig några andra barn för mina är just "mina".

Svar: Hej! Tack för din kommentar. Vilken lycka med tre barn! ❤ jag håller 100 % med dig i ditt resonemang. Min son känns som min på alla sätt och vis. Ändå är det något där längst inne som bejakar tanken att få ett som kan vara likt mig till utseende och vis (även om mycket av beteendet är miljöpåverkan). Kanske är det för att jag ser min fru i min son och tycker att det är lite roligt ibland. Men oavsett är barn en gåva så ja, jag är nog på din linje. Ändå ett svårt beslut att ta.......
gettingittogether.blogg.se

Till top